Marmorkage

foto 4 foto 3

En sikker klassiker. Også i Tyskland, som vist endda spiser den til fødselsdage ret tit. En sandkage, du utvivlsomt kender både fra Aldis og tankstationens købekager, men en hjemmebagt er altså bedre, og rigtig nemt at lave. Her er min version af en

Marmorkage

200 g. smør
200 g. sukker
2 tsk. vanillesukker
3 æg
230 g. mel
2 tsk. bagepulver
1,5 dl. mælk
2 spsk. kakao

Rør smør, sukker og vanillesukker luftigt og tilsæt æg et af gangen, mens du rører godt imellem. Bland mel og bagepulver i samtidig med mælken. Kagen kan bages i den form du synes, men jeg synes en brødform er passende. Så minder den mest om Aldis. Smør formen eller kom bagepapir i. Jeg tog (med min dejskraber) 3-4 klatter af den hvide dej og lagde i bunden. Så rørte jeg kakao i den tilbageværende halvdel og kom den nu brune dej ovenpå. Med en smørekniv rørte jeg så ondt i dejen. Du skal ikke være bange for at blande godt rundt. Det skal du, ellers bliver den slet ikke marmoreret rigtigt.

Bag ved 175 grader en times tid. (Hold øje. Stik en spids kniv eller en strikkepind midt i kagen. Hænger der dej ved, er den ikke færdig).

foto 4Den hvide dej in-the-making

foto 4-1foto 5-1

Tag forsigtigt kagen op ad formen og lad den afkøle på en rist.

Og … Jeg skal vist blive bedre til at huske og tage billeder. Det gør jeg.

Skriv et svar

