Svenske chokoladebrød

foto 2

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har lavet de små lækre kakaobidder da jeg var lille. Derfor er det selvfølgelig en klassiker for mig, men jeg ved ærlig talt ikke om det også er for andre?

Opskriften stammer vist fra en “Karolines køkken”. Vores var til sidst næsten faldet fra hinanden i samlingen, og en portion forsvandt som regel på et par dage. Du får ca. 100 stykker af denne portion:

foto 2-1

Svenske chokoladebrød

300 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
200 g. sukker
1 tsk. vanillesukker
2. spsk. kakao
200 g. koldt smør
1 æg

Pynt af æggehvide og sukker, evt. perlesukker.

Ælt alt bortset fra ægget sammen. Ægget kommes i til sidst, dejen samles hurtigt og hviler i køleskab en halv times tid. Del dejen i 6 portioner, rul hver portion ud til en stang på ca. 30 cm. Så presser du stængerne flade, enten med håndryggen eller med en kagerulle, til de er omkring 4 cm. brede.

Pensl med æggehvide (ellers kan vand også bruges) langs midten af stængerne og drys med sukker.

Bag 10 min. ved 175 grader, så de bliver sprøde udenpå og bløde indeni. Skær dem ud i passende bidder med det samme de er ude af ovnen.

foto 3-1

Som det ses lugter sammensætningen lidt af en mørdej. Derfor har jeg enkelt gang eller to snydt, taget en mørdejsrest og (meget hurtigt, selvfølgelig) æltet lidt kakao, vanillesukker og bagepulver i. De smagte fiiiint.

Skriv et svar

