Gulerodskage

Billede 1

I lørdags bagte jeg en fin 80’er-klassiker: Gulerodskage. Desværre (æv) glemte jeg at tage billeder, men der er et par fine billeder på Anne au Chocolat, hvor jeg også lånte opskriften fra. Eller … jeg justerede en lille smule. Jeg udelod bl.a. lidt krydderi – jeg var bange for det blev for meget brunkage (jeg bryder mig i øvrigt heller ikke om kæmpemængder kanel 😉 ) – og så lavede jeg ekstra snask, for det er noget af det bedste. Og så udelod jeg valnødder og rosiner med risiko for kræsenmunde blandt modtagerne.

Kagen blev spist med familien og var egentlig en lille tjeneste for min lillesøster, som følte for lidt falsk sundhed 😉

Kagen passer til en bradepande 22×22, og jeg lavede den sådan:

Gulerodskage

3 æg
1 1/2 dl rapsolie
450 g brun farin (Det er næsten en hel pakke!)
210 g mel
300 g revede gulerødder (Jeg bruger økologiske, bilder mig ind de smager af mere)
1 1/2 tsk bagepulver
1 tsk kanel
1 tsk stødt nellike
1/2 tsk salt

Rør alt sammen i en skål og bag en times tid ved 180 grader.

Creme til gulerodskagen

250 g mascarpone (=et bæger)
70 g flormelis
korn fra 1/2 vanillestang (brug Blomsterberg-tricket og mas kornene ud i lidt flormelis)
1 tsk lemoncurd (alternativt lidt citronsaft og lidt revet skal)

Smør det ovenpå kagen – og guf.

One response to “Gulerodskage

  1. Pingback: Amerikansk bloginspiration | Värsgo·

Skriv et svar

