Rosenbrød

For nogen aftner siden sad min veninde og jeg og spiste marmorkage og så “Soldaterkammerater på bjørnetjeneste” (jeg indrømmer. handlingen er så enkel, man kan snakke imens. win.). Poul Bundgaard hungrede efter et rosenbrød og går ind til bageren efter det – men hvad pokker var det? Lidt hurtig research (læs: google) afslørede min uvidenhed, og qua måtte jeg selv prøve at bage dem.

Jeg fandt en gammel af Amos gamle opskriftssedler (Hos Hanne K) og brugte den som udgangspunkt, og for at gøre det helt rigtig kom jeg rosenvand i glasuren og farvede den lyserød (lidt for heftigt. er ikke så garvet i frugtfarve-brug).

Rosenbrød:

Dej:
1 dl mælk
25 g. gær
1 æg
25 g sukker
1 tsk kardemomme
1 knsp salt
50 g blødt smør
150 g hvedemel + 4 spsk m/ top
Varm mælken over svag varme til den er lillefingerlun (det tager kun et par minutter) og tag den af varmen inden du smuldrer gæren i mælken og rører rundt til den er opløst. Kom så kardemomme, sukker, salt og æg ved og rør sammen. Derefter tilsætter du lidt efter lidt halvdelen af melen. Derefter kommer du alt smøren i, og ælter mere mel i indtil dejen er perfekt. Det kan være din dej kræver mere eller mindre mel end min, men den må hverken være klistret eller tør. Hæv et lunt sted til dobbelt størrelse, ca. 45 min.

Fotor061920008

Remonce:
100 g blødt smør
50 g sukker
1 tsk kanel
Jeg er kanalkritiker, så hvis du elsker kanelsmag, kan remoncen sagtens tåle det dobbelte. Om det også gør noget godt i selskab med rosenglasur, tør jeg ikke sige noget om. Remoncen skal bare piskes sammen.

Fotor0619200827

Når remoncen er rørt og dejen færdighævet ruller du dejen ud til et rektangel ca. 20×35 cm, smører remoncen ud, folder som vist på billedet (først en tredjedel ind over midte-tredjedelen, så den sidste tredjedel over de to stykker. på langs), flytter den over på bagepapir på en bageplade med folden nedad, lukker enderne, prikker med en gaffel og efterhæver ca. 40 min. Jeg tændte min ovn efter de 30 min, så den var forvarmet, for Amo-opskriften påstod det var vigtigt.

Bag 12-15 minutter ved 220 grader. Køl helt af inden du kommer glasur på.

Glasur:
ca. 100 g flormelis
1-2 spsk rosenvand (jeg købte mit i Matas, men det kan også fås i helstekostforretninger)
lidt vand
evt. rød frugtfarve
Rør sammen. Sørg for det er tilstrækkeligt tykt til, at du kan styre det, så det bliver pænt.

Fotor0619201125

2 responses to “Rosenbrød

Skriv et svar

