Crossainter

Mens jeg vågner tjekker jeg blogs – Og jeg blev altså noget crossaintsulten den anden morgen, da dette her link stod øverst på Bloglovin’. Æv. Det tager tid at lave crossainter.

I dag havde jeg til gengæld tiden til at give mig i kast med dem for første gang nogensinde. Det gik vistnok godt. I hvert fald på smagen, knap så meget på udseende, men det er øvelsen der mangler og den kommer. Jeg fulgte opskriften fra CopenhagenCakes fuldstændig (vistnok endda også med melet, lige på grammet). Bortset fra jeg halverede opskriften og ikke penslede dem, så derfor ser den sådan her ud:

Crossainter
10 g gær
1 dl lunkent vand
3/4 dl lunken mælk
20 g sukker
en knivspids salt
250 g mel

125 g kold smør
4 ruder mørk chokolade, hakket

Fotor0626134912

Rør gæren ud i vandet og tilsæt sukker, salt og mælk. Rør mel i og ælt den til den er smidig og fin (I den oprindelige står der et par minutter på røremaskinen, men den følte jeg ikke for at svine til, så æltede i hånden). Lad hæve en times tid.

Tag dit smør og vend det i mel. Bank det ud til en firkant af med en tykkelse på ca. 1 cm. Fold på midten, bank ud, fold på midten bank ud. Så er smørret smidigt. Rul det ud til en stor firkant med en tykkelse på 2-3 mm. Så ruller du din dej ud til en rektangel, dobbelt så stor på smør-firkanten. Læg smørret ovenpå den ene halvdel af dejen, fold over og klem kanterne sammen.

Rul firkanten forsigtigt ud til rektangel. Fold sammen, så du har 3 lag. Rul forsigtigt ud igen og fold. Læg det foldede stykke dig på køl en halv times tid. Tag den ud, rul ud og fold en sidste gang (Nu har du foldet og rullet 3 gange i alt og har 18 lag). Skær rekanglen i trekanter, læg chokolade på enden og rul sammen. Efterhæv 30 minutter, inden du bager dine crossainter ved 220 grader i 15 minutter.

De er bedst lune, og helt bestemt bedst samme dag som de er bagt.

Og for en god ordens skyld: Alle lande har crossainter, og kan ikke bestemme mig for om Wien eller Paris har patent på dem (kan nogen hjælpe?), så jeg giver patentet til Tyskland, hvor jeg har spist uendelig mange morgen-schoko-crossaints.

Bonus: Min mutti mente ikke det var absolut nødvendigt at hæve dejen i første omgang. Det eksperiment må afprøves engang.

Skriv et svar

