Bedstefars skæg

Fotor0629232123

… eller skufkage, som den egentlig hedder i min verden. Jeg vil tro det er min farmor, det kommer fra, men hvorfor lige dét navn har jeg ingen anelse om.

I dag havde jeg ingen grund til at bage(jeg kedede mig bare), så min version er minibitte og passer til en ring der er ca. 17 cm. Har lavet det sådan før, og det er helt perfekt til en 2-3-personers-hyggekage. Og så bliver der spist op, og du slipper for at gå og nasse flere kalorier, når du smugspiser af resterne bagefter;) Føler du for en større kage, så gang med 2,5 for en 22×22 cm’s bradepande. Så har du til en 6-7-8  stykker.

Det gik også op for mig halvdejs, at jeg ingen mælk havde, så var kreativ og brugte lidt creme fraiche rørt op med en bitte smule vand.

Ergo blevet det sådan:

Skufkage:

60 g smør
75 g sukker
1/2 tsk vanillesukker (ellers er det jo bare æg-og-sukker-smag)
1 æggeblomme
90 g mel
1/3 tsk bagepulver
3/4 dl mælk (eller 2,5 tsk creme fraiche og knap 1/2 dl vand)

Fotor0629231545

Desuden:
3/4 dl marmelade (uden for mange klumper. hindbær er godt. jeg brugte en skovbærs-ting, jeg lavede for en uges tid siden)

1 æggehvide
60 g sukker

Tænd ovnen på 200 grader. Rør smør, sukker og vanillesukker godt sammen og tilsæt æggeblommen. Rør godt. Kom bagepulver, mel og mælk i og rør godt sammen. Hæld i formen og bag 15 minutter ved 200 grader. Hold øje med kagen – stik en kniv(eller en strikkepind) i dejen og se om dejen hænger ved. Man kan se min kages “stikmærker” efter min kniv :D).

Imens dejen bager kan du røre marengsen. Tilsæt sukkeret lidt efter lidt (det glemte jeg og kom alt i på en gang. kagen smagte godt alligevel) og pisk til massen kan står selv.

Når kagen er ude smører du straks marmeladen på i et jævnt lag og fordeler marengsen ovenpå. Bag yderligere 15 min ved 200 grader. Men hold øje.

Fotor062923002

Kagen er bedst samme dag, som den er bagt. Velbekomme.

Jeg vil bruge resten af aftenen på ikke at spekulere over navnet. Altså. “Bedstefars skæg”. Det er lidt et sært navn.

 

One response to “Bedstefars skæg

  1. Pingback: Hybenmarmelade (AV!) | Värsgo·

Skriv et svar

