Den bedste chokoladekage

Fotor0704204944

Alle har deres version af en chokoladekage. Eller. Vel egentlig er det i de fleste tilfælde nærmere en kakaokage, eftersom der slet ingen chokolade er i. Det var der i hvert fald ikke i min mors klassiske chokoladekage. Den som kunne laves på tyve minutter og kun indeholdt kakao, men til gengæld også den vi børn var allervildest efter. Desværre også den som var tør og kedelig dagen efter. Efter jeg er blevet voksen er jeg blevet enig med mig selv om, at hvis kalorier på nogen måde ikke smager som de bør, så kan jeg ligeså godt lade dem ligge – ergo havde jeg pludselig et problem når det kom til chokoladekager 😉

Så når de ikke skulle være monsterdyre (læs: meget chokolade), besværlige (læs: med cremer) eller langsomme (lang bagetid eller forlavede cremer) har jeg i langt tid gået i en bue udenom chokoladekagen med henvisning til mit nyvundne motto om at kalorier skulle smage godt.

Indtil nu. The Food Club har simpelthen kagen, som ikke tager evigheder at lave, er svær eller tømmer min pengepung. Hun kalder den kongekagen, og efter at have bagt den et par gange nu. Ingen tvivl: Den holder!
Som I kan se brugte jeg ikke smør, men flydende AMO, fordi det nu engang var dét jeg havde, og endnu engang er det kun til en lille anledning jeg har brug for en kage, så jeg brugte min miniring. Gang opskriften med 3, hvis du kun har en springform. Derfor blev det sådan jeg lavede den:

Fotor0704204058

Den bedste (hverdags-)chokoladekage:

40 g flydende AMO (eller 50 g smør)
50 g sukker
50 g mel
1 æg
1/3 tsk bagepulver
1 spsk kakao rørt ud i 2 spsk varmt vand
30 g hakket mørk chokolade

Bruger du smør, så smelt det og lad det stå et øjeblik. Bland derefter alle ingredienser sammen. Tilsæt kakaovandet til sidst. Bag kagen ved 190 grader i 15 min eller til den er gennembagt.

Fotor0704204411

Fotor0704204519

Glasuren:
15 g flydende AMO (eller smør)
25 g flormelis
1 spsk mælk
20 g mørk chokolade
Kom alle ingredienser i en kasserolle og smelt forsigtigt over lav varme. Fordel glasuren på kagen, straks den er ude af ovnen.

Fotor0704204813

Jeg pyntede med nogen småfine kandiserede violer med en vag parfumeret smag. Jeg har dem fra Sallings supermarked vist.

2 responses to “Den bedste chokoladekage

  1. Jeg går ned og prøver at lave kongekagen nu. Som en valentines overraskelse til kær’sten 🙂 dog blir det kun med olie, fordi jeg er løbet tør for kalorier i en smørbakke. 😦

    I’ll let you know how it goes 😉

    Og selvfølgelig også: VALENTINES KNUS OG MØSSER TIL DIG DIT FANTASTISKE VÆSEN ❤ ❤ ❤

Skriv et svar

