Cookies

Billede 10

Det her er absolut de bedste cookies jeg har smagt. De har en tynd skal af sprødhed udenpå og er bløde inden i. Fremgangsmåden var som følger:

Cookies – de absolut bedste (ca. 14 stk):

125 g smør
75 g sukker
100 g brun farin
1 lille æg
korn fra en vanillestang
1/2 tsk fint salt
2 tsk natron
1 tsk bagepulver
165 g mel
100 g hakket chokolade (evt. 150 g hvis der er chokoladegrise i nærheden)

*jeg brugte Glutenmel fra Amo.

Sørg for alle ingredienser er stuetemperede (ergo – æg og smør tages frem og ligger på køkkenbordet lidt inden du går i gang). Rør først sukker, farin, vanille og smør godt sammen. Tilsæt ægget og rør godt sammen. Tilsæt så de øvrige ingredienser, undtagen chokolade, og rør godt igen. Tilsidst blandes chokoladen i. Nu kan du vælge at sætte dejen på køl hvis du er i god tid. Når du vil bage, så sæt dejen af i kugler og bag ved 160 grader i 20 min, til de er gyldne og fine og sprøde. Eller ved 190 grader i 10 minutter for gyldne og fine men bløde i midten og sprøde udenpå. Lad dem køle af inden du fjerner dem fra pladen.

Den kan fint stå op til 3 døgn, inden du bager dine cookies. I originalopskriften stod der at de havde godt af at stå, men min erfaring så sådan ud:

Dårligt (og ikke mindst forskelligt) lys gjorde et svært at se – Men de er ogsåmonstergode lige efter dejen er lavet. Forskellen for mig kom an på hvor nybagte de var. OG hvis du er fjollet med nødder, så kom nødder i. Jeg har også haft lavet en omgang med hvid- og mælkechokolade. Guf var det.

…. Og SE hvad jeg fik 2 kg af for kun 20 kr i søndags (wupeeee):

One response to “Cookies

  1. Pingback: Masser sol og en nutellabrownie | Värsgo·

Skriv et svar

