Rabarbersaft

bd7d6fea-3f90-472d-ae55-f3772096f9ab_zpsc59e9d1b

Meget klassisk, men ikke så meget bagværk-agtigt. Da jeg faldt over et bundt danske rabarber, sidst jeg handlede kunne jeg ikke dy mig, så nu har jeg lavet rabarbersaft, klar til at blande op med isterninger og vand – eller den asti, som ligger og griner af mig i køleskabet. Jeg tog udgangspunkt i oldemors bog, og prøvede mig lidt frem. Resultatet blev ganske drikke-værdigt 🙂

Rabarbersaft:

Et bundt rabarber
100 g sukker
evt. 1 stjerneanis

Skær rabarberne i små stykker. Jeg havde 350 g, som jeg bare vejede i gryden. Dæk rabarberne 2/3 med vand, tilsæt evt. stjerneanis og bring i kog. Skum af (bare brug en teske, hvis du mangler en hulske, som jeg gjorde), sluk blusset, men lad gryden stå 10-15 min. Hæld derpå rabarberne på i en sigte, saml saften i en skål derunder og lad dryppe af, igen en 10 minutters tid.

Hæld saften tilbage i gryden, bring i kog, skum af og tilsæt 100 g sukker. Skum igen. Lad småkoge 5 minutter. Skum en sidste gang hvis nødvendigt, og hæld til sidst saften på flasker inden du sætter den på køl.

Den holder sig fint et par uger.

3 responses to “Rabarbersaft

  1. Altså os der ikke er så husmor-agtige ved ikke hvad “at skumme af” betyder.. Kunne man måske få en forklaring..? 🙂

    • Lidt alla “Så tager man bare en stiksav…”, måske 😉 ? … Men ja da: Når massen koger, samler der sig en masse urenheder i form af hvidt skum (små bobler) på toppen. Det fjerner man med en spiseske eller en teske, som man lader glide langs med overfladen, skyller skeen i vand og gentager.

      • Ha ha ja det er nok lidt a la det 😉
        (bortset fra at jeg slet ik ka forstå, hvordan det kan være svært at tage en stiksav) 😉 det må jeg lære dig en dag! 😀

Skriv et svar

