Opfindsomhed i en krisetid

foto 1

Jeg har en veninde, som også kan se charmen i gamle ting. Hun har en samling af forskellige papirer fra besættelsestiden indrammet, bl.a. legitimationskort, breve stemplet “Geöffnet” og avisudklip, som giver præcis sådan et indtryk af tiden, som jeg mener, vi aldrig på glemme.

En anden ting hun har, som jeg endda fik lov at låne, som den opskriftstosse, jeg nu engang er, er den hersens “Opfindsomhed i en krisetid”-bog. Den er udgivet under 2. verdenskrig. Sproget, ingredienserne og tilgangen til madlavning er (selvsagt) markant anderledes end i dag, og for mig er det helt rigtigt at læse om grødopskrifter, brug af grønkål i vintermånederne, kager med bygmel og forskellen på ikke-syrnet og syrnet mel. Jeg tænker, jeg vil lure om det der med grød er noget for mig.

Se et par sider fra bogen her, og få lidt inspiration til nyt pålæg til madpakken 😉

foto 2

Og skægt nok tror jeg nok både flødekaramellerne og havregrynskuglerne stadig holder på den gammeldags facon 😉

foto 3

One response to “Opfindsomhed i en krisetid

Skriv et svar

