Vanillesirup

vanille2

Min veninde sagde noget om at hun godt gad kunne lave vanillesirup. Så fortalte jeg hende hvor nemt det var, og så glædede hun sig til hun fik et køkken igen. De er nemlig ved at renovere hjemme hos hende.

Det er rigtig rigtig nemt at lave. Jeg bruger det mest i min iskaffe, som jeg som regel tyr til, når vejret er så varmt at almindelig kaffe er lidt for varmt. Det skal ikke afholde dig fra at bruge det i varm kaffe. Eller på youghurt, på is, i cremer eller drinks. Hvad man nu føler for, står frit for.

Vanillesirup:

1 dl vand
1 dl sukker
1 vanillestang (jeg bruger som regel bare en tom. Vil du bruge en hel ny en, så mos lidt sukker ud i kornene)

Kom alt i en gryde og skru op på middelhøj varme. Mit komfur går til 12, jeg skruer op på 9. Når det bobler skruer jeg ned på 7 og sætter mit æggeur på 5 minutter. De 5 minutter passer ret godt, for går der meget længere tid bliver vanillestængerne fritterede i sukkervand og sukkervandet brændt og lugter grimt. Går der kortere tid er det en ret tynd sirup. Jeg rører ikke i det. Jeg slynger højst lidt med gryden.vanille1

Når siruppen er fin lysebrun efter de 5 minutter hælder du siruppen i en sigte ned i et glas, som du har skyllet med kogende vand (bare for en sikkerheds skyld). Så skal den bare køle af inden du bruger den.

4 responses to “Vanillesirup

  1. Jubiii! Jeg er med i din blog! 😀 og nu glæder jeg mig endnu mere til at lave det.. Det lyder faktisk ret nemt.. 🙂

    Og til dem der ikke har smagt det før, kan det kun anbefales 😉 kom i gang og nyd jeres køkkener! 😉

Skriv et svar

