Rabarbersyltetøj

rabarber3

Jeg fik en stak rabarber (og også nogen ribs. men det er en anden historie). Og jeg havde altså ikke lyst til at lave nogen kager med dem i – ergo kastede jeg mig ud i rabarbersyltetøj. Det er bestemt ikke sidste gang! Øj, det er godt.

Udgangspunktet var (igen igen) oldemors gamle bog. Ifølge den går der 3/4 kg sukker til hvert kilo (renset) frugt. Der stod også at forskellen på syltetøj og mos var at syltetøj blev kogt med sukker, men mos først blev tilsat sukker efter kogning. Og ofte mindre. Desuden stod der at rester fra saftkogning fint kunne bruges til formålet, og at kogetiden starter fra en halv time eller mere hvis det er en hård frugt. Og det er rabarber. Der stod også at man ikke skal koge for længe, for pludselig får man en karamelagtig smag, som ikke spiller med syltetøjsbegrebet.

Således i gang. Jeg rensede og skar rabarberne i små stykker og kom dem i en gryde. Der stod også i bogen den gerne måtte være stor, så frugten havde noget plads, så jeg tog den største jeg havde. Der var 210 g rabarber da de først var blevet renset. Sammen med lidt sukker, en halv stang vanille og en bitte smule vand til bunden af gryden stod det knap en time inden det fik en farve der virkede fin. Du har sikkert flere rabarber, for 210 g er immervæk meget lidt. Så ganger du bare op.

Rabarbersyltetøj:

210 g rabarber
160 g sukker
1/2 stang vanille
1/2 dl vand

Kom rabarber, sukker og vand i en gryde. Tag lidt af sukkeret fra inden. Det sukker tager du vanillekornene og masser ud i. De tomme vanillestænger og vanillesukkeret kommes også i gryden. Skru op på svag varme. (Mit komfur går til 12, jeg skruede op på 5 indtil det boblede og skruede så ned på 3). Lad koge til frugterne er møre og farven fin. For mit vedkommende tog det ca. 55 min. Hold øje, og rør indimellem i massen.

rabarber1

Tag gryden af varmen. Find de glas du vil have dit syltetøj i og hæld lidt kogende vand i. Luk og ryst. Hæld vandet ud og kom lidt atamon i glasset. Luk og ryst. Hæld atamonen ud, kom syltetøjet i. Luk glasset, sæt det på køl og slik skeen af.

rabarber2

Skriv et svar

