Ribsgelé

Billede 1

Jeg har før nævnt, at jeg fik nogen ribs. Dem har jeg andre planer med. Ribsene til denne her gelé kommer fra min fars have. Jeg havde nævnt et par gange, at jeg godt gad finde nogen ribs og lege med. Da jeg havde sagt det nok, faldt det ham ind at sende mig ud i haven til et læbælte, som han ikke selv har plantet, men som ikke desto mindre var fyldt af fine bær. De fleste blev brugt til saft, men en lille smule er blevet til ribsgelé, som først åbnes til jul. Jeg æææælsker nemlig ubetinget sukkerkogte halve æbler fyldt med ribsgelé.

ribs1

Ribsgelé:

Saft af 3 håndfulde ribs (Kog i 10 minutter med en slat vand i bunden af gryden, til bærene er sprængt. Mas dem evt. med en ske. Sigt gennem et klæde)
ca. 1,5 dl sukker (Halvt så meget sukker som saft)
1/2 dl vand
atamon

Hæld sukkeret i saften, tilsæt vand og varm op og lad koge i 25 min. Det bliver til en tyk sirup. Imens skyller du dit glas, først med kogende vand, derefter med en slat atamon, for længere holdbarhed. Når væsken har kogt hældes den på glasset, lukkes til. Så startede min nedtælling til jul.

ribs2

Skriv et svar

