Æblegrød

“Jaaaarmen” tænker du måske – for det er da pokkers nemt at lave. Men – nej! Snydt! Første gang jeg lavede det havde jeg ikke gjort mig den ulejlighed at spørge nogen eller søge på nettet bare én gang, så i stedet fik jeg kogte æbler. Derfor en hurtig guide til æblegrød, som er überyndlings-over-dem-alle-efterårs-hverdags-dessert. Æblerne er begyndt at falde af træerne nu. Og supermarkederne har tilbud. (1,8 kg for nogen-og-20 i Kvickly i den her uge! Det lyder billigt!). Jeg havde et par æbler, som havde et par pletter, og det er netop det smukke ved æblegrød. Æblegrøden er ligeglad med brune pletter, for den giver kedelige, gamle, runkne æbler nyt liv. Ergo:

æble1

Æblegrød:

Æbler
Sukker/Sukrin efter smag
Evt. en  vanillestang.

Skræl eller skær skrællen af æblerne og skær dem i passende små stykker. Kom det i en gryde. Kom en slat vand i bunden, som omtrent dækker den, men kun netop. Hvis du vil have vanille i, er det nu du kommer vanillekorn, mast ud i sukker, samt de tomme stænger i også. Så tænder du kogeblusset. Du må selv om, om det er på fuldt blus, så skal du bare huske at skrue ned når det simrer med bobler i gryden. Alternativt tænder du på det blus, den skal koge på indtil den er færdig. Så holder du bare øje, for kogetiden kommer naturligvis an på, hvor mange du koger. Rør i grøden en gang imellem. Tag den af blusset når den er færdig og tilsæt sukker (eller som jeg, sukrin) efter smag. Køl af. Spis med mælk, fløde, creme fraiche, skyr, makroner, på kage – som man nu føler for.

Om låg: Jeg har låg på når jeg koger til at starte med. Når det begynder at ligne grød med vand i tager jeg låget af og lader vandet fordampe.

grød

Skriv et svar

