Klassiske brownies

brownies

Til den førnævnte citronfromage lavede jeg en bund af brownie. Denne her lavede jeg for første gang for mange år siden, og for mig er den præcis som jeg vil have en klassisk brownie skal være. Det er ikke fudge brownies, ikke for sød, ikke proppet med nødder og nem at lave. Og så er den fremragende at have i fryseren for den tør lynhurtigt op! Halvdelen af opskriften herunder passer, lidt atypisk for en brownie, til en springform og kagen bliver ca. 3 cm. høj.

brownie1

Brownies:

125 g mørk chokolade
75 g hasselnødder (eller valnødder)
1 tsk bagepulver
4 spsk kakao
2 spsk vanillesukker
200 g smør
200 g sukker
200 g brun farin
6 æg (4 store eller 6 små)
160 g mel

brownie2

Pisk sukker, farin, vanillesukker og smør sammen. Tilsæt æg et ad gangen. Hak chokoladen. Smelt halvdelen (jeg gjorde det bare med et minut eller to i mikroovnen). Hak nødderne. Tilsæt den smeltede chokolade til smør-sukker-ægge-blandingen. Tilsæt kakao. Derefter mel og bagepulver. Tilsidst den sidste hakkede chokolade samt nødder. Smør en bradepande eller kom bagepapir i. Bag 30-40 min ved 170 grader.

brownie3

Skriv et svar

