Moderne kiksekage

DSC02204

Jeg har kendt til Sarahs kager et par år og længe været fjollet med Sarahs princip om at kagerne skal være nemme, gennemtestede – og amerikanske. Desuden elsker jeg karamel, så med udgangspunkt i denne her forsøgte jeg mig med noget som med hende hers(-es) ord er en moderne kiksekage. Så det er dét jeg kalder den 😉 Den skal i øvrigt ikke bages!

Som jeg har gjort mange gange før halverede jeg opskriften for at tage min elskede bagering i brug (den er ge-ni-al!). Har du ikke sådan en, så brug en springform, en tærteform eller måske endda en lille pande? I hvert fald: Den består af 3 dele: kiksebund, karamel og chokolademousse. Og jeg skriver de mål jeg gik efter. Laver du til flere end 4-6 pers., så gang med to og brug en springform.

Moderne kiksekage:

Kiksebund:120 g digestive-kiks
45 g smør (indrømmet. jeg brugte margarine)

Chokolademousse:
125 g mørk chokolade (Sarah siger 50-60%. Jeg havde 70% og mælkechokolade. Så jeg blandede halv/halv)
2,5 past. æggeblomme
2,5 past. æggehvide

Karamel:
75 g sukker
0,75 dl fløde
0,5 dl vand

collage1 collage

collage2

Start med kiksebunden. Knus dem. Gør det i en foodprocessor, eller som jeg, og spar opvask: Kom dem i en pose og mas med en kagerulle. Smelt smørret og hæld det ned i posen til margerinen. Nulr indtil al smulder er vådt af smør. Kom smørsmudret i formen og mas det nogenlunde jævnt ud. Sæt på køl.

Hak chokoladen og smelt den i vandbad eller i mikroovnen. Jeg gjorde det sidste. Pisk æggehviderne stive mens chokoladen køler. Kom lidt chokolade op til blommerne. Rør rundt til det er jævnt. Kom massen tilbage til chokoladen. Rør til det er jævnt. Kom en smule æggehvider op til chokolademassen. Vend rundt, pas på luften i hviderne. Kom chokolademassen op til resten af æggehviderne. Vend det i. Sæt til side.

Så er det karamellen: Kom alt i en gryde. Sæt over middelhøj varme og pisk. Det skummer på et tidspunkt. Man tror ikke det bliver godt. Bare pisk og pisk. På et tidspunkt ligner det indtørret, smuldret karamel. Giv det en skvis (staver man det sådan?) vand. Pisk. Giv det evt. en skvis vand mere. Nu ligner det lækker lys karamel.

Tag bunden ud af ovnen. Hæld karamellen jævnt over. Kom chokolademoussen over. Sæt på køl til servering. Helst til dagen efter, mindst nogen timer.

collage3

DSC02172

collage5

4

Lille bonus om karamellen: Jeg glemte at læse opskriften ordentligt. Så jeg kom til at tilsætte fløden for tidligt og det blev noget skidt. Men forsøgte at hælde lidt vand i og syns faktisk at den lyse, fine karamel jeg endte med, er bedre end den mørkere, som Sarah egentlig har, hvor sukkeret smelter på varmen i stedet for i fløden. Men det var ikke med vilje 😉 Ergo – med lidt vand kan man godt redde sin bommert.

Skriv et svar

