Porøse småkager uden hvedemel

DSC02237

Jeg har let tilgang til alle mulige blade, bl.a. familiejournalen. Og jeg læser dem også. Sgu. Når det er sagt, hvem kan så stå for småkager, som er døbt “Kærlighedskager”? Det kunne jeg ikke, og slet ikke når der var speltmel i. Jeg arbejdede engang for Aurion, stedet der genfandt spelten (ifølge min chef hamselv), og de lavede også speltsmåkager, og de var ret gode. Ergo forsøgte jeg med dem her. De er så porøse, at man næsten ikke kan mærke man spiser småkager.

Jeg fiksede dejen i min foodprocessor, for den havde jeg alligevel fremme. Du kan sagtens bruge hænderne. Og så har jeg korrigeret lidt i opskriften, efter min bedste overbevisning til det bedre. Eller til hvad jeg havde i skabet. Du får ca 30 småkager ud af portionen.

Porøse småkager:

100 g margarine (eller smør)
80 g kartoffelmel
70 g sukker
75 g speltmel (jeg brugte sigtespeltmel)
1 vanillestang, mas kornene ud i lidt sukker
lidt sammenpisket æg
2 spsk hakkede mandler

Bland alt undtagen æg og mandler. Saml dejen til en pølse ca. 4 cm i diameter. Rul den ind i bagepapir og kom i fryseren en halv times tid. Derefter lagde jeg den i køleskabet til jeg skulle bruge den. Skær skiver ca. 2 mm tykke, læg på bagepapir, pensl med æg og drys med mandler. Bag ved 200 grader i 10 minutter. For mit vedkommende skulle de ud præcis ved de 10 minutter. Helt præcis.

småk2

småk5

når jeg ser det her billede hører jeg min mor i baghovedet: “Ikke skære direkte på bordpladen”. hov.

småk

småk4

3 responses to “Porøse småkager uden hvedemel

  1. Hehe, det hører jeg også altid min mor sige, når jeg skærer direkte på bordpladen. Og før jeg ved af det, står jeg og siger det samme til manden, når han gør det! 😉

    • jamen kunne jo forstå det hvis så jeg havde en sart træbordplade. eller måske marmor. er marmor sart? … men det her er plastik. som er ruflet i forvejen. … og… ja, hvad har I egentlig? haha. salt. gnide gnide 😉

Skriv et svar

