Blommesaft

DSC02298

Mange kilo blommer kommer til at fylde en del i forskellige former over de næste par indlæg. Blommetræet i min fars have bukker under af frugternes vægt – og bruges skal de  i hvert fald. Jeg startede med at koge saft. Det er nemt. De kom på et par gamle glasflasker, som jeg fik af min mormor.

Jeg tjekkede oldemors bog om blommesaft: 3-400 g sukker pr. liter. Ellers bliver saften for sød. Så har jeg lært det.  Det viste sig, at jeg er en sukkergris, så jeg tror jeg brugte liiiige lidt mere end 400 g. Og så er vi tilbage ved det jeg plejer at gøre: Omkring halvdelen af væskens vægt i sukker. Desuden er jeg stadig ikke ejer af nogen saftkoger, og det går også fint uden.

Blommesaft:

Blommer, skyllede, halverede, fri for sten
Sukker
Lidt vand

Kom blommerne i en gryde, kom en lille slat vand i bunden og sæt gryden på et blus på lav-middel varme. Lad den passe sig selv et kvarters tid med låg på. Sluk blusset, lad låget sidde på gryden og sæt den på et koldt blus. Lad saft og frugter svale lidt tid (så længe du gider), inden du hælder det op i din klargjorte si-med-klæde-og-skål-under. Lad det afdryppe.

Mål den afdryppede væske af, hæld den i en gryde og tilsæt sukker (udregn efter princippet 3-400 gram pr. liter). Varm langsomt op til sukkeret netop er opløst. Imens gør du dine flasker klar med kogende vand og atamon. Fyld saften på flasker. Helst så højt at der ingen luftsrum er. Et viola.

collage

det ligner virkelig virkelig tomater og mandler. opdagede jeg.

collage1

Gem frugten, selv når saften er dryppet fra. Det bliver til den lækreste syltetøj.

collage3

One response to “Blommesaft

  1. Pingback: Blommesyltetøj | Värsgo·

Skriv et svar

