Blommesyltetøj

DSC02346

Pflaumenmus kunne man også sige. Da blommesaften var fin og fiks var der i sagens natur en del frugtrest tilbage, som der stadig var smag i. Nu havde jeg lige stået og udstenet og skåret pænt over, så frugtresten kogte jeg med sukker og fik tre glas syltetøj. Meget, meget nemt.

Alle de her blommer var faktisk en overraskelse for mig. Jeg er nemlig ikke fan af frugten i rå tilstand. Jeg synes skindet er for syrligt/bittert/sært. Men sådan er det slet slet ikke med syltetøjet! Det er sååå godt. Det synes jeg i hvert fald, men den mangler stadig at bestå den ultimative test: min kræsne families.

Blommesyltetøj:

Blommer (enten resten fra saftkogning. ellers bare friske blommer, udstenede og halverede)
Sukker
Atamon

Vej din mængde blommer. TIlsæt samme mængde sukker. Det hele røres sammen i en gryde, og du bliver ved med at røre, mens det varmes op. Først høj varme, siden middel varme. Du kan godt slippe afsted med at skylle dine rengjorte glas i kogende vand og atamon imens. Når syltetøjet er færdigkogt kommes det på glas, lukkes og sættes i køleskab.

collage

Og hvis nu du har helt friske blommer, og ikke vil kogge saft af dem først, så se her:

collage

Om glas: Gem dine gamle syltetøjs/oliven/asie-whatsoever-glas. En tur i opvaskemaskinen, en tur i varmt vand og måske lidt rensebenzin til at tage det sidste klistermærke-klister. Så har du fine glas.

One response to “Blommesyltetøj

  1. Pingback: Blommesaft | Värsgo·

Skriv et svar

