Karamelkage

DSC02342

Min “nr.2-yndlingskage” da jeg var lille, og den er stadig sååå god. Kan man overhovedet få for meget karamel? En SMS en sen aften fik indhentet opskriften til mig, og en overspringshandling blev til en kage en formiddag. Opskriften passer til en 20×20-cm bradepande.

Karamelkage:

Bund:
2 æg
175 g sukker
75 g smeltet, afkølet smør
90 g mel
1/2 tsk bagepulver
50 g blendede mandler
1/2 dl mælk

Pisk æg og sukker til det er en tyk æggesnaps. Hæld smør i i en tynd stråle. Tilsæt mel og bagepulver og rør. Tilsæt mandler og rør. Tilsæt mælk og rør. Hæld dejen op i en bradepande foret med bagepapir (eller bare en smurt én). Bag ca 25 min ved 180 grader.

Karamel:
50 g smør
1 tsk mel
25 g sukker
1/4 dl lys sirup
1 dl piskefløde

Kom alt i en kasserolle, skru et blus op på middel varme og lad massen simre under omrøring til den er tilpas stiv. Det passede omtrent med, at jeg satte karamellen over, da kagebunden kom i ovnen. Så var begge dele færdig samtidig.

Saml kagen ved at hælde karamel over bunden. Lad kagen køle lidt inden den serveres.

ka1

ka2

ka3

Næste gang jeg laver den, tror jeg, jeg fråser og laver dobbelt portion af karamel.

ka4

Skriv et svar

