Kogekage

DSC02378

… sig hej til mazarin! Jo, jo. Der er ingen marcipan i, men der er ikke de underværker, som en omgang mandelessens ikke kan udføre. Opskriften her stod på forsiden i min oldemors opskriftsbog, men jeg har min mor mistænkt for at stå bag. Jeg tror ikke min oldemor skrev med lilla tusch. Eller havde en så firkantet-agtig-og-slet-ikke-skråskrift-skrift. Det havde man ikke når man var født i 1898. Men kagen er nu god alligevel, og det havde min mor egentlig også lovet. Pæn blev den til gengæld ikke. Så meget for ens fikse ideer. Den skal egentlig bages i en randform og dejmængden være dobbelt så stort. Ergo – selvom den blev dampet, var dejens tykkelse i den skål jeg brugte nok for stor. Jeg  kommer nok til at forsøge mig igen engang, men jeg skal da ikke være for fin til at afsløre på billeder hvordan det knap så skønne udseende blev 😉

Kogekage:

1 æg
75 g. sukker
60 g smør (jeg brugte 30 g margarine og 30 g olie, for jeg havde ikke andet)
100 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1 hættefuld mandelessens

Pisk smør og sukker. Tilsæt æg. Tilsæt resten og rør. Smør en passende form med et tyndt lag olie og kom dejen op i. Tag en gryde og kom noget vand i bunden. Jeg brugte min si og satte “formen” (min kan-tåle-varme-skål) deri. Og så låg over. Og så ellers på lavt blus indtil kagen er dampet. For mig tog det 2 timer (!). Men som sagt – Dejen var rimelig tyk. Men prik til dejen og mærk efter.

collage

collage2

Pynt den med mørk glasur.

collage3

collage4

Skriv et svar

