Kanel/rosin-bagels

DSC02415

Ja ja ja … jeg øver mig på formfuldendte bagels. Men smagen er som den skal være 😉

Efter mit eventyr med de klassiske bagels, og et flip af at se How I Met Your Mother  (hvor jeg fik ideen) har jeg fået lyst til at prøve bagels med kanel og rosin. Yep, kanel. Og så med creamcheese på! Så bliver det ikke mere amerikansk. Btw – jeg kan anbefale de klassiske bagels med netop flødeost, og så en smule blommesyltetøj. Lyder sært, smager himmelsk. Btw det var fra det How I Met Your Mother-afsnit hvor Ted møder Stella første gang efter deres aflyste bryllup, at jeg fik ideen. Han gik ud af døren efter en kanel/rosin-bagel, nemlig. Netflix ❤

Hursom. Jeg tog den nemme vej, knap så omstændig som sidst. Ingen overnattende dej, ingen venten-på-sukker-og-gær-skummer. Og så lidt inspiration fra det almægtige google og min yndlingsmel i hele verden, sigtemel. Men lidt besværlige, ikke svære, er de altså stadig at lave, for koges skal de altså, for at få deres bagel-skorpe. Man kan også lade være, ingen tvang. Så får man bare ingen bagelskorpe. Derfor blev mine som følger:

Kanel/rosin-bagels:

12 g gær (1/4 pakke)
2,5 dl lunken vand
1,5 spsk sukker
1/2 tsk salt
230 g hvedemel
75 g sigtet speltmel
100 g sigtemel
1,5 tsk stødt kanel (eller efter smag. jeg er en kanelbangebuks, så jeg holdt igen)
3 håndfulde rosiner

Rør gær ud i vand med sukker og salt. Tilsæt 200 g hvedemel og ælt. Tilsæt resten af melen lidt efter lidt – og hvis du ikke har sigtemel og speltmel, så skift ud med noget andet, eller hold dig til hvedemel kun. Tilsæt kanelen sammen med lidt af hvedemeln. Ælt og ælt og ælt indtil dejen har fået en tilpas mængde mel. Den er smidig, men ikke klistret. Til sidst smed jeg rosinerne i og lod maskinen ælte videre for mig, indtil den havde snuppet rosinerne. Så lader du hæve et par timer.

Tag dejen ud og del den i 6 portioner. Eller 8, hvis du er til mini-agtige bagels. Tril til en bolle, stik hul i midten med tommelfingeren, dump i kogende vand i en gryde i 1-2 minutter, vend undervejs. Vær forsigtig når du tager bagelen op af gryden igen. Og kom den så bagepapir. Lad efterhæve en 30 minutters tid. Bag ved 210 grader i 15 minutter. Muuuumf

collage

collage2

collage3

collage4

One response to “Kanel/rosin-bagels

  1. Pingback: Red Velvet Cupcake | Värsgo·

Skriv et svar

