Red Velvet Cupcake

DSC02439

Vi fortsætter i det amerikanske tema, som jeg vist kom til at starte med bagels (her og her). I torsdags fik jeg en veninde på besøg, som havde været længe ventet. Hun har turdet tage springet, og flytte til udlandet for at arbejde. Så sejt! Men for at byde hende velkommen hjem skulle hun have kage, og jeg fik chancen for at afprøve en alltime american classic, som har stået på min afprøvningsliste et stykke tid. Lidt hurtige søgninger har vist at det, som egentlig bare er en indfarvet kakaokage med flødeostglasur, tilsyneladende er en sydstatsklassiker. Og jeg forstår altså godt det er en klassikker. Uuuuhm! Amerikanernes kagemutter nr. 1, Martha Stewart, blev min inspirationskilde. Især fordi det tiltalte mig, at kagen var lavet med olie fremfor smør.

Selvfølgelig kan man bage den som almindelig kage fremfor cupcakes – så passer den her portion nok ca. til en springform, men skal bage noget længere. Jeg vil skyde på 30 minutter, men det er altså bare et bud. Desuden har kagen det typiske amerikanske træk, at alt stortset bare hældes i samme skål og røres rundt inden kagen ryger i ovnen. Så nemt! Selvfølgelig blev flødeostglasuren lavet i en skål ved siden af, høhø. Den sjusede jeg mig i øvrigt frem til (Martha Stewart skrev bare der skulle “Creamcheesefrosting” på. Hun mente nok et færdigprodukt), men med et ret vellykket resultat, hvis jeg selv skal sige det  – den er nemlig fast nok til at kunne bliver smurt på kagerne og holder formen.

Om frugtfarve: Mængde varierer efter hvilken slags. Jeg brugte den slags, man bruger til sukkerpasta, og skulle derfor bruge væsentligt mindre end hvis du bruger en flaske fra Dr. Oetker. Dejen skal have en rødvinsfarve. Og pas på med at bruge for store mængder – kagen kan altså godt tage afsmag!

collage

Red Velvet-kage:

150 g sukker
175 g mel
3 spsk kakao
1 knivspids fint salt
1 3/4 dl rapsolie
1 stort æg
rød frugtfarve
1 tsk vanillesukker
1 dl mælk
1/2 tsk natron
1 tsk hvidvinseddike (brug alm. eddike, hvis ikke du har hvidvinsudgaven)

Rør sukker, olie og ægget sammen. Tilsæt kakao og derefter frugtfarve. Justér mængden af farve hvis nødvendigt. Rør resten af ingredienserne i. Kom dejen i en smurt springform eller 12-14 cupcake-forme. Bag ved 175 grader i ca. 25-28 minutter hvis det er en springform og i 15-17 minutter, hvis det er cupcakes. Lad afkøle helt inden du kommer glasur på.

Flødeostglasur:
150 g blødt smør
150 g flødeost (jeg brugte Philadelphia Original. aldrig aldrig fedtfattig)
250 g flormelis
3 tsk vanillesukker

Rør alt sammen. Sæt på køl indtil du skal bruge den. Som jeg skrev ovenover holder glasuren fint sin form.

collage2

collage3

Skriv et svar

