Kanelsnegle

20131128-100323.jpg

Til samme fødselsdag som den sidste udfordrede jeg min angst for kanel. For alle andre har efter min opfattelse en uforbeholden kærlighed overfor selvsamme krydderi, som jeg virkelig ikke er særlig glad for. Kagerne blev fine. Jeg bagte dem tæt op ad hinanden i et ildfast fad med bagepapir og i ministørrelse (så kan man nemlig spise flere. Og jeg spiste endda selv et par stykker også). Hvis du føler for det, så brug smør i stedet for margarine.

Kanelsnegle:

40 små eller 15 store

Gærdej:
25 g gær
1,5 dl mælk
2 æg
1 tsk kardemomme
1 tsk kanel
50 g sukker
100 g blødgjort margarine
400 g mel (plus/minus)

Fyld:
125 g blødgjort margerine
125 sukker
1 spsk kanel

Lun mælken en bitte smule. Rør gæren ud deri. Tilsæt æg, kardemomme, kanel og sukker. Kom 1/4 af melet i dejen og rør. Tilsæt margarine i stykker sammen med mere mel. Rør til en fast, blød dej (=bløddej. høhø). Lad hæve et kvarters tid. Imens kan du passende røre (bare rør ingredienserne sammen) fyldet sammen og forberede de ildfaste fade med bagepapir, som jeg under alle omstændigheder vil anbefale dig at bruge. De holder fyldet i kanelsneglene og væk fra bagepladen.

Find din kagerulle. Kom dejen ud på bordet. Jeg delte dejen i 4 dele og rullede ud til et rektangel hver af dem, for jeg ville have minikanelsnegle. Vil du have store kanelsnegle, så rul hele dejen ud på én gang til en rektangel (40×50-agtigt). Kom fyld på dejen, undtagen på et lille stykke af den lange side, så du har plads til at lukke og rulle.

Skær rouladen i skiver á ca. 2 centimeter. Kom den på bageplade, og lad hæve til dobbelt størrelse. Bag ved 190 grader i ca. 15 minutter. Husk hvid glasur i mængder når de er kølet af!

kanel

20131128-100310.jpg

20131128-100317.jpg

One response to “Kanelsnegle

  1. Pingback: Kender I det…? | Värsgo·

Skriv et svar

