(Mindre) napoleonshatte

20131110-231010.jpg

Jeg er på besøg ved min mutti. Og hun havde lige tænkt sig at bage til et besøg, da hun blev optaget af voksenting, og så tog jeg over. Hun ville have lavet napoleonshatte (“for hun havde liiige en rest marcipan” – en klump på 300 g!), men endte med kun at dyppe i chokolade. … og… jeg var og er træt, da jeg skrev på billedet. Det bliver ikke lavet om lige nu.

Ergo gik jeg i gang. Napoleonshatten består af to dele – sød mørdej og kransekagedej.

Napoleonshatte, ca. 16 stk:

Mørdej:
100 g smør/margarine
1 æggeblomme
1 dl flormelis
130 g mel
+ mel til til at drysse under udrulning

Kransekagedej:
100 g marcipan
50 g sukker
1/3 æggehvide (du skal kunne trille dejen i hænderne, uden den bliver siddende på hænderne)

Start med mørdejen. Den skal nemlig helst på køl lidt tid. Jeg brugte en foodprocessor, for det er smart! Først alt undtagen æggeblomme, indtil du har smulder. Så æggeblomme indtil du har en klump dej. På køl med den. Jeg var utålmodig og brugte fryser.

Imens fikser du kransekagedejen. Marcipan og sukker nulres. Tilsæt æggehvide. Jeg satte den på køl, for den var lidt noget klister.

Rul dejen ud, og stik ud i cirkler af en passende størrelse. Jeg gider ikke nogen helt vildt store, så et IKEA-plads passede fint i størrelse. Rul en lille bold af kransekagemasse, læg på midten og fold op 3 steder = en hat.

Bag ved 200 grader i 10 minutter ca. Pas på med det marcipan der.

Lad kagerne køle af og dyp den i mørk chokolade. (Mørk chokolade. Det er lidt bittert, som den kvalme kage bryder sig godt om).

Et lille tip – tag din kæmpestore strikcardigan af inden du står med fingrene i kransekagemasse og har sukker op til albuerne.

20131110-231050.jpg

20131110-231044.jpg

20131110-231038.jpg

20131110-231028.jpg

20131110-231022.jpg

2 responses to “(Mindre) napoleonshatte

Skriv et svar

