Dominosteine

20131124-192849.jpg

Frit oversat – dominosten. Jeg er blevet besat af julekalendere. Og i Jesus & Josefine bager Josefines far en tysk julekage. Og så fik jeg også lyst. Især fordi jeg godt kan lide Tyskland. Sagen er bare at jeg ikke kan lige über-krydrede kager, og desuden skulle jeg helst bruge noget småkage-agtigt til kaffen efter en julefrokost. Dér er man alligevel så proppet og fyldt op, at man ikke kan spise særlig meget.

Ergo bestemte jeg mig for at lave dominosteine. Jeg har ofte set dem i de tyske supermarkeders plasticindpakkede fabrikskager, men aldrig smagt dem. Det har jeg nu 🙂 Sådan en gang sød klump med appelsin-, mandel- og chokoladesmag. Uhm.

Egentlig er det ikke appelsin, som jeg har brugt. For jeg havde kun klementiner, og jeg brugte skallen af to.

Dominosteine:

Ca. 40 stk.
Dej:
125 g smør
100 g sukker
1 tsk vanillesukker
3 tsk bagepulver
50 g maizena
150 g mel
Revet skal af en (usprøjtet) appelsin
25 g hakkede mandler
1/2 dl mælk

+ 3 spsk kakao

Desuden:
200 g ribsgelé

150 g marcipan
2 tsk romekstrakt
80 g flormelis

Glasur:
400 g flormelis
1/2 dl lys sirup
1/2 dl vand
Evt. 1 tsk vanilleessens

Rør dejen først. Rør sukker, vanillesukker og sukker sammen. Tilsæt marizena, mel og bagepulver. Derefter appelsinskal, mandler og mælk. Tag halvdelen af dejen fra og mas den ud i en lille bradepande med bagepapir ca. 25×30. Rør kakao ud i den resterende dej, hvis det er meget tørt så tilsæt en bitte smule ekstra mælk. Mas dejen ud i en anden bradepande. Gør dine hænder våde eller rul med en kagerulle mellem to stykker bagepapir. Bundene bages ved 180 grader i 10-12 minutter.

Bag den hvide først, hvis der ikke er plads til begge. Imens kan du ælte romekstrakt og flormelis ind i marcipanen, og hælde ribsgeleen i en lille kasserolle og smelte den. Eller i en skål og smelte den i mikroovnen. Smør halvdelen af ribsgeléen ud på den hvide bund. Rul marcipanen tyndt ud og læg den over den hvide bund. Smør resten af geléen der ovenpå. Tilsidst den mørke bund. Og pas på med den! Hold nu op, min faldt nemt fra hinanden.

Tryk lagene let sammen og sæt kagen koldt et par timer. Skær den ud i små firkanter – nok 2,5×2,5 cm og overhæld dem med mørk glasur, så de overtrækkes.

Glasuren laves ved at varme alle ingredienser om i en gryde sammen over middellav varme. Den skal være flydende nok til den kan hældes.

20131124-192859.jpg

20131124-192906.jpg

20131124-192840.jpg

20131124-192914.jpg

20131124-192921.jpg

20131124-192928.jpg

One response to “Dominosteine

  1. Pingback: Marcipanstollen | Värsgo·

Skriv et svar

