Rugkiks

20131129-195107.jpg

Man skulle ikke tro det var så svært at lure en god opskrift på sprøde rugkiks. Men det er det. Og den her endte jeg endda til dels med selv at lave som jeg ville have den. Der er kommen i dem allesammen. Og hvis jeg vil have kommen kommer jeg det i (høhø), men det vil jeg for det meste ikke.

I den oprindelige opskrift var der rugmel, men det kan jeg kun finde til en millon kroner, fordi det er økologisk, så jeg har justreret, så jeg kunne bruge mit grove rugmel fra Finax. Kiksene er perfekte til ost. Eller som en mellemhapper. Alene. Eller med marmelade – det havde de ikke været, hvis der var kommen i.

Rugkiks – uden kommen:

50 g smeltet smør (smelt ved laveste varme i en kasserolle på komfuret)
1/2 dl kold mælk
65 g sigtemel
35 g groft rugmel
1/2 tsk groft salt
1/2 tsk bagepulver
(Og hvis man absolut vil, så 1/2 tsk kommen. Det er vist ret klassisk rugkikskommenkombi).

Tænd ovnen på 150 grader. Bland de tørre ingredienser. Når smørret er smeltet, så hæld mælken oveni og tjek at væsken har stuetemperatur eller er koldere endnu end det. Hæld væsken over i de tørre, og rør massen sammen. Saml den evt. på køkkenbordet med hænderne – måske også med lidt ekstra sigtemel. Læg dejen på køl, mens du klipper dig 2 stykker bagepapir, rydder til side og finder din kagerulle.

Læg dejen mellem de to stykker bagepapir og rul og rul og rul lige så tyndt du kan. Det er ret vigtigt dejen er ret tynd. Skær ud i den form du føler for med en lille urtekniv.

Bag ved 150 grader i ca. 25-30 minutter. Bagetiden afhænger ret meget af hvor tyndt du fik rullet din dej ud. Lad kiksene køle af, og gem dem i en lufttæt dåse.

20131129-195049.jpg

20131129-195055.jpg

20131129-195101.jpg

Skriv et svar

