Syndig, let chokoladekage

20131202-110217.jpg

Man skulle tro at de to adjektiver syndig og let modsiger hinanden. De gør de ikke. Fordi det er glasuren, som gør kagen fantastisk syndig. Der er faktisk slet ikke chokolade i dejen, men der bliver taget kraftig revanche i glasuren – chokolade, fløde og smør. Og ikke andet. I et et tykt lag. Ha! Kagens smag kommer fra den kæmpe mængde kakao.

I min familie kan man lave næsten hvilken som helst kage man vil – bare det er chokoladekage. Og mon egentlig ikke det er sådan i de fleste familier? Man ved hvad man får, og at chokolade er godt. Udfordringen er så konsistensen af kagen. Da jeg ledte efter inspiration til den her, tænkte jeg egentlig sådan en tæt, svampet krumme. Og det fik jeg i princippet også. Den smager bare ikke så vammelt, som man ville forvente af en tæt, svampet krumme. Og det er faktisk bonus i min verden. Jeg har forsøgt at tage billeder af krummen allernederst (der var mørkt, og det gjorde et ikke ligefrem nemt).

En halvtimes tid efter prøvesmagningsseancen (der var nemlig meeeegameget overskudsdej – så meget, at der blev til en ekstra kage) kom min mor hoppende med sit arsenal af glimmer til kage – og så fik den store et skud rød glimmer. Fordi det er jo julefarve. Haha den lille pige dukker altså op i mig igen, når jeg ser så meget glimmer.

Den her kage er i hvert fald anbefalelsesværdig til en lidt ekstra lækker kage når de valgmuligheder man har er chokoladekage.

Chokoladekage med syndig chokoladeglasur:

170 g smør
170 g sukker
2 æggeblommer
1 tsk vanilleessens
1/2 tsk salt
100 g kakao
160 g mel
2 tsk bagepulver
3,5 dl mælk

170 g sukker
5 æggehvider

Til glasurcremen desuden:
200 g mørk chokolade
1,5 dl fløde
50 g smør

Bland de tørre ingredienser – kakao, salt, mel og bagepulver. Miks smør og sukker. Tilsæt æggeblommer og vanilleessens. Derefter skiftevis de tørre ingredienser og mælken. Stil skålen til side.

Pisk æggehviderne stive og tilsæt sukker lidt efter lidt. Vend æggehvidemassen – som nu er marengsmasse – i dejen med en dejskraber (det hedder en slikkepot på norsk. sjovt ord egentlig). Hæld dejen i din form. Eller forme.

Bag ved 180 grader. Hvis du gør som jeg, så har du til en lille kage og en stor kage. Den ene bagte 25 minutter og den anden 40 minutter.

Der er megameget dej! Jeg syntes der var lige vel meget til en almindelig springform, men det kan vel sagtens gå tror jeg. Så skal kagen bare bage lidt længere.

20131202-115317.jpg

20131202-115322.jpg

20131202-115327.jpg

20131202-115332.jpg

20131202-115338.jpg

4 responses to “Syndig, let chokoladekage

    • Uh pas på hvad du siger Hahaha – tænk hvis du nogensinde skal have en kage der kommer fra muttis kagefabrik engang igen. Så er der glimmer ud over alt

  1. Pingback: Romkugler | Värsgo·

  2. Pingback: Brownies | Värsgo·

Skriv et svar

