Brændte mandler

20131129-152140.jpg

Jeg føler mig næsten helt hellig i år, for da jeg stod og lavede de her brændte mandler, fik jeg bildt mig selv ind, at “ja ja, klementiner, appelsiner, figner, dadler og nødder er jo sund slik, og det vil jeg da meeeget hellere have”. (Jeg tæller brændte mandler med som relativ sund slik). Og jo – man får jo kvalme, hvis man spiser konfekt og familieguf hver eneste dag. Men det hverken skal eller gør man, så i virkeligheden skruer jeg måske ubevidst op for kalorieindtaget med alle de sunde søde sager. Det vil januarvægten afsløre haha. Jeg føler mig ikke proppet og jeg triller ikke. Endnu.

Brændte mandler er en af de ting, jeg ikke altid har haft en forkærlighed for. Men det er kun fordi min mor sagde til mig at “det kan du ikke lide alligevel” når jeg spurgte om ikke vi skulle lave det. Jeg spurgte i øvrigt første gang efter Yvonne havde spist brændte mandler i Olsenbanden–julekalenderen haha. Det var første gang jeg hørte om dem. Og jeg elsker dem nu.

Brændte mandler:

100 g mandler
90 g sukker
4 spsk vand

Bland alt på en pande. Skru godt op for varmen. I en snæver vending kan du nå at klippe et stykke bagepapir, for det skal du have klar. Og så rører du. Først bliver sukker og vand til sukkervand. Så til tynd sirup. Så til tykkere sirup. Så til boblende vandet sirup. På et tidspunkt er vandet væk, og du har små sukkerklumper og et hvidt lag på mandlerne. Bliv ved med at røre (rør rør rør!). Bliv ved med at røre indtil sukkeret lægger sig som små karamel-slæbespor på panden, selvom du stadig rører. Så har mandlerne perfekt knas udenpå, uhm. Hæld dem over på bagepapiret og lad dem køle.

… slikmunden her gik ud og løb ærinder, for at undgå at brænde tungen på de varme mandler haha 🙂

20131129-194832.jpg

20131129-194856.jpg

20131129-194902.jpg

Skriv et svar

