Marcipanstollen

20131202-110300.jpg

… et tysk indlæg mere, sørme! Jeg er altså glad for Tyskland, og præcis som med dominosteine har jeg aldrig tænkt “yes, den køber jeg da” når jeg har set deres langtidsholdbare Marzipanstollen ligge i supermarkederne dernede. På sin vis er Marzipanstollen på mange måder tyskernes udgave af vores elskede citronmåne.

Min veninde elsker også Tyskland, men jeg skal love for at hendes blog arbejder med knap så dydige emner, som den uskyldige marcipanstollenopskrift, som man kan finde her. For at gøre en lang historie kort, skal hun nu til at modellere en vagina, som er blevet til en præmie i en meget speciel konkurrence. Læs den lange historie her – og om vinderen her.

Men tilbage til opskriften – jeg skal til tamtam. Igen – jeg risikerer at møde nogen kræsenpindes rynkede næser, hvis ikke jeg holder igen med specielle ting i kagerne. Som om det ikke er slemt nok at jeg kommer slæbende på en tyskerkage. Hvis den var helt klassisk var der både rosiner, tranebær, tørrede dadler og flere mandler i. Den slags tørrede ting. Men det er der ikke i min.

Marcipanstollen:

3/4 dl mælk
15 g gær
1 knsp fint salt
65 g sukker
270 g mel
50 g hakkede mandler
100 g smør
100 g marcipan
evt. 100 g rosiner og 50 g tørrede tranebær, hakket

+
30 g smeltet smør
50 g flormelis

Lun mælken i en kasserolle på lav varme. Smulr gæren i en skål, hæld mælken over og rør til gæren er opløst. Tilsæt salt, sukker og halvdelen af melen. Rør (på røremaskine hvis du har). Tilsæt smør og rør. Mere mel og rør. Marcipan i klumper og mandler (evt. tranebær og rosiner). Rør. Dejen skal sandsynligvis samles lidt til sidst.

Lad den hæve til dobbelt størrelse. Form som et brød. Lad hæve igen. Bag 170 grader i 50 minutter. Sluk ovnen og lad den stå 10 minutter på eftervarmen. Når stollenen kommer ud af ovnen smeltes den med smør og drysses med flormelis skiftevis til begge dele er brugt op. Lad stollenen køle helt af. Pak den i husholdningsfilm og lad den trække ved stuetemperatur i nogen dage – op til en uge. Jeg havde kun to dage, og det passede fint 🙂

20131202-113343.jpg

20131202-113348.jpg

One response to “Marcipanstollen

  1. Ha ha ha.. Og hvorfor var det liiii at du blev nødt til at nævne mig og mine vagina’er midt i en opskrift om stollen hva..? 😉

Skriv et svar

