Et honningkagehus

… er det her ikke helt. Det er et peberkagehus. Men stadig – En barndomsdrøm er gået i opfyldelse! Siden jeg som lille så Krummernes Jul for første gang – Krummes mor er jo helt fjollet efter den perfekte jul – har jeg ønsket mig et honningkagehus. Altså så er drømmen heller ikke større, men ikke desto mindre blev jeg lidt glad da jeg vandt delene i et pakkespil forrige weekend. Jeg prøvede en gang at bage delene selv, og det gik helt galt.

Peberkagedelene til peberkagehuset her (pepparkakahus 😉 ) er tilpas sprøde. Jeg lurede nogen få ting da jeg samlede huset, som jeg vil notere mig til næste gang. Og måske kan I også bruge det? I hvert fald:

Tips og tricks når man samler sit peberkagehus

– Vær forsigtig med delene! De knækker nemt som bare pokker. Hvis uheldet er ude (det var det ved mig) samles de med lidt af den flydende sukker.

– Man samler huset med smeltet sukker – ergo flydende karamel. Hold den flydende for lav varme og smør hellere for meget end for lidt på kanterne er delene.

– Glasuren skal hellere være for fast en for flydende – jeg lærte det på den hårde måde, så mit hus er slet ikke så fint som jeg ville have det. Desuden skal du arbejde hurtigt med glasuren og have den i en lærredssprøjtepose. Plastic kan slet slet ikke holde på den hårde masse efter min erfaring. Og tryk dit pynteslik i med det samme mere eller mindre.

– Sæt det så det pynter. Det dufter også. Det er ret rart.

20131210-121449.jpg

Skriv et svar

