Lynhurtige brunkager

20131217-160435.jpg

Én eneste gang har jeg prøvet at lave brunkager før og det gik mildest talt ikke godt. Dejen smuldrede fuldstændig, jeg opgav at skære dejen ud og den endte i skraldespanden. Dengang brugte jeg en opskrift fra oldemors bog og metoden med at koge sirup og sukker sammen for lav varme – så den metode var jeg jo sur på.

Jeg har til gengæld en mutti, som var klar med en übernem opskrift og den er ordnet på nul-komma-fem med alt i én skål. Så i år vender brunkagerne stærkt tilbage.

Brunkager uden opkog:

ca. 60 stk

250 g blødt margarine
125 g mørk sirup (jeg havde kun lys, og det går)
125 g brun farin
1 tsk natron
1,5 tsk stødt nellike
1,5 tsk stødt kanel
325 g mel
evt. 25 g nøddeflager (igen – det undlod jeg, fordi der er kræsenpinde i familien)

Bland alt i en skål og rør dejen sammen. Sæt den på køl. Når den er kold kan den rulles til pølser, som du skal fryse. Så skæres du ud i skiver a den tykkelse du ønsker dig – jeg er til 3-4 mm’s brunkager. Bag ved 175 grader i ca. 12 minutter. Opbevar evt. resterende dej på frys. Så kan du få friskbagte brunkager i et snuptag.

20131217-160417.jpg

20131217-160428.jpg

Skriv et svar

