Fyldte chokolader og konfekt

Hindbærtrøffel, nougatkokos, lakridschokolade, pebermynte og sikkert også den klassiske marcipan/nougat. Av det er flere end det lød til i mit hoved.
Lakridschokoladen er nogen finske salmiaklakridser dyppet i chokolade og så triller jeg dem nok i lakridspulver bagefter, så det er vist til at overse.

Hindbærtrøffel, nougatkokos og pebermyntefyldet skal til gengæld støbes ind i chokolade – jeg gruer stadig for resultatet, men jeg går først i gang i morgen. Hindbær- og pebermyntefyldet har jeg lavet, og det står på køl.

Min mor har engang arbejdet med at støbe chokolade, og de støbte bl.a. med denne hersens hindbærtrøffel. Portionen giver et par dl fyld.

Hindbærtrøffel:

50 g frosne hindbær
15 g sukker
100 g hvid chokolade
10 g smør

Kom hindbær og sukker i en gryde – ingen vand – varm op for middellav varme. Imens hakker og smelter du chokoladen. Jeg brugte bare en mikroovn men vær forsigtig, for hvid chokolade brænder nemt på. Sigt kernerne fra hindbærmosen og rør den hvide chokolade i. Rør tilsidst smørret i massen og lad det stå ved stuetemperatur til næste dag.

20131221-202730.jpg

20131221-202739.jpg

Pebermyntefyldet:

1 æggehvide
1/2-1 tsk pebermynteessens
Ca. 50 g flormelis
Rør alt sammen til en aftereight-fyld-farvet masse. Skal du først bruge den dagen efter som jeg, så væd et stykke køkkenrulle og læg over og sæt på køl.

20131221-202843.jpg

Skriv et svar

