Topbedste burgerboller

20140108-185227.jpg

En lille smule uden for mit erklærede emne om søde sager, men lige i det her tilfælde er jeg ligeglad, for de her burgerboller er så vellykkede som noget. Jeg har fået burgere til aftensmad de sidste fire dage og jeg er ikke træt af dem endnu – til gengæld har jeg ikke flere nu haha ;). Fordi jeg egentlig ikke ville komme opskriften her på bloggen har jeg ikke taget billeder, men kig evt. på billedet af den færdigæltede kringledej, hvis du er i tvivl om hvordan den skal se ud.

Tricket for mig var at fryse dem så snart de er bagt. Når jeg skal have dem til aftensmad tager jeg bollen ud et par timer før jeg skal spise, og 10-15 minutter inden jeg skal spise tænder jeg ovnen på 170 grader og varmer den. Det har passet fint med at jeg også skulle varme mine falafler eller min bøf, så heeelt elektricitetsfrås er det ikke.

Den bacon jeg kom i brugeren var forresten fra slagteren – og der skal den slags altså købes omnomnom! Han sagde jeg skulle stege den i ovnen over lang tid, så gav baconskiverne 120 grader et par timer – og sådan skal den skæres. Lige en fem minutters tid bagefter ved høj varme sætter prikken over i’et.

Men fokus tilbage til burgerbollerne. Jeg vejede mine af med 150 g dej i hver og fik vist 12 store boller. 75 g dej er nok til søde små miniboller, som jeg også elsker.

Burgerboller – eller pølsebrød:

1/2 l mælk
2 æg
75 g sukker
10 g salt
50 g gær
125 g blød margarine
1000-1100 g mel

Varm mælken til den er lillefingervarm. Eller lun ville nogen nok sige. Opløs gæren i mælken og tilsæt salt, sukket, sammenpisket æg (hold en smule tilbage til at pensle med) og halvdelen af melen. Rør og ælt. Tilsæt margarine og mel til der ikke er mere margarine og til melen passer. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse. Form burgerboller eller pølsebrød i den størrelse du vil have. Lad efterhæve til dobbelt størrelse igen. Pensl dem med æg, kom evt en smule vand i æggene hvis du har for lidt. Drys evt med sesamfrø. Bag 15-20 minutter ved 190 grader.

20140108-185116.jpg

Skriv et svar

