Brownies

20131203-101548.jpg

Jeg er lidt stolt i dag – kl 13 ville jeg nemlig få gæster, men jeg kom først ind ad hoveddøren kl 12. Jeg nåede at bage både boller og kage til mine gæster. Godt nok var det kun to gæster, men alligevel synes jeg jeg var ret sej haha 😉 Heldigt nok har jeg også luret min foretrukne opskrift på brownies  nu. Det er den slags som er svampede og næste nybagte indeni. Og jeg må lave dem igen snart for jeg nåede ikke at tage billeder 🙂 Derfor er billedet en genudsendelse af det første, det bedste chokoladekagebilleder i mit arkiv, nemlig den her.

Hvis du synes, så tilsæt en håndfuld hakkede hassel- eller valnødder. Som jeg før har nævnt har majoriteten af min familie et problem med nødder i bagværk.

Brownies:

100 g mørk chokolade
75 g smør
100 g sukker
15 g lys sirup
2 æg
1,5 spsk kakao
50 g hvedemel
1 tsk vanillesukker

Fyld en kasserolle med vand og tænd for varmen så du har et vandbad. Kom hakket chokolade og smør i en skål som du sætter over vandbadet og så rører du i det engang imellem indtil det er smeltet. Sluk for varmen. Tilsæt sukker og sirup og rør. Lad massen køle lidt inden du rører æg i – de skal bare røres ind i dejen ikke piskes. Tilsæt de tørre ingredienser.

Hæld dejen op i et fad – jeg brugte et ildfast fad som var 20×30 cm og kom bagepapir i bunden. Bag ved 180 grader i 12-15 minutter. Lad kagen køle helt af og allerhelst hvile på køl nogen timer.

Skriv et svar

