Fragilité

DSC02579

*in english below*

Avs. Så gik der lige 20 dage siden sidst. Det vildeste jeg har lavet er at bestemme at jeg fra nu af oversætter opskrifterne til engelsk. I hvert fald de danske af dem. Men det er jo også januar (lige nogen få dage endnu), og I taber jer vel allesammen alligevel – ikke?

Mit kamera indeholdt indtil for få timer siden nogen billeder, som skulle over på min computer. Og det har hånet mig så længe, at jeg ikke bare fik det gjort.

Hursom – denne her kage er lækker lækker lækker. Og fra min mors fødselsdag, så jeg fik ikke taget billeder, for selvom jeg godt gad at jeg var damen bag kagen, er jeg det ikke den her gang. Til gengæld kan den anbefales. Også til formiddagskaffe (*host*morgenmad) dagen efter.

Fragilité:

Bunde:
250 g marcipan
150+250 g æggehvide
250 g sukker

Créme:
1/2 liter piskefløde
250 g flormelis
250 g smeltet nougat
evt. ca. 1/2 dl kold, stærk kaffe
evt. blåbær, vindruer eller noget i den stil til pynt

Start med bunden. Rør eller ælt de 150 g æggehvide ind i marcipanen, lidt hvide ad gangen. Derefter pisker du de resterende 250 g æggehvider og tilsætter sukker lidt efter lidt. Vend de to masser sammen til din dej. Smør dejen ud på 4 bageplader, dvs. relativt tynde lag, og bag ved 160 grader i ca. 40 minutter. De bliver nok lidt lysebrune, men det er fint. Bundene kan fint laves dagen i forvejen hvis du vil.

Til cremen pisker du fløden let. Drys flormelisen i. Hæld noget af flødeskummet op til den smeltede nougat. Rør rundt. Hæld massen over i den resterende mængde flødeskum og vend forsigtigt sammen. Tilsæt kaffen til sidst.

Saml fragilitéen. 4 bunde og 3 lag créme. Gem lidt créme til at pynte med. Lad den samlede kage stå lidt inden du skærer den ud i passende stykker. Drys først med sigtet flormelis, pynt med den sidste creme og eventuelt bær. Den kan sagtens stå 2-3 timer inden servering.

DSC02580

DSC02581

This cake is sooo deliscious! Marzipan, meringue and nougat simply melts in the mouth. It was my mothers birthdaycake, and I did’nt bake it, so sorry to say, there is no how-to-pictures for this recipe. However it is still a danish classic, and you had to have it.Btw – the cake is also perfect the day after first serving.

Fragilité:

Meringue:
250 g marzipan
150+250 g egg white
250 g sugar

Cream:
1/2 litre cream,  whipped
250 g icing sugar
250 g melted nougat
about 1/2 dl cold, strong coffee
blueberries, grapes etc. for serving

Start with the meringue. Beat the 150 g egg white together with the marzipan. Add the eff white in small potions to make it easier. Whip the 250 g egg white and add the sugar little by little. Turn the two doughs together. Divide the dough into four portions and spread each out on a baking sheet in a even layer. Bake at 160 degrees for about 40 minutes. They should be golden brown.

Ad the icing sugar to the whipped cream. Add some of the mass to the melted nougat and turn the two together. Ad this mass to the rest of the whipped cream and turn it over. Add the coffee.

Gather the cake. 4 cakes and 3 layers of cream. Save some cream for decoration. Let the cake rest until you cut it out into suitable pieces. Decorate with icing sugar, the cream and fruit.

Skriv et svar

