Romkugler

20140216-232218.jpg

Jeg var fuldstændig sikker på det her indlæg var udgivet for lææænge siden. Men det var det altså, åbenbart, ikke. Jeg har travlt for tiden. Dem her lavede jeg af kagerester fra min chokoladekage fra min fødselsdag. Sådan skal romkugler laves. Længe leve gammel kage!

Jeg brugte hjemmelavet hindbærmarmelade, for jeg havde hindbær i fryseren. Halv sukker, halv hindbær, lad koge til det har den rigtige konsistens, ca. 10-15 minutter.

Husk at mængder af marmelade og kakao altså er vejledende, for det kommer an på fugtigheden i din kagerest.

Romkugler:

150 g kagerester
1,5 spsk hindbærmarmelade
1-2 spsk kakao
Rom eller romessens
Krymmel

Brug en blender. Eller en foodprocessor. Kør alt undtagen krymmel sammen til en dejagtig masse. Læg på køl hvis den klistre. Når du kan, så rul den til kugler og så en tur i krymmel. Velbekomme.

I morgen. Tror jeg. Laver jeg svenske semlor og danske fastelavnsboller. En lille test.

20140216-232804.jpg

Well I guess this isn’t particular Danish – which culture would’nt use cake leftovers for just something? This is how I used up the rest of my birthday chocolate cake. I made my own marmelade (half raspberries, half sugar, cook for 10-15 minutes). This is how rum balls should taste like.

Remember that the amount of cocoa and marmelade depends on the moist in the cake, that you decide to use.

Rum balls:

150 g cake leftovers
1-2 tbsp raspberry marmelade
1-2 tbsp cocoa
1 tsp rum or essence of
Sprinkels

Use a blender. Mix all ingredients apart from sprinkels together. Adjust amount of marmelade or cocoa if necassary and let the dough cool if necessary. Make small balls and roll them in sprinkels. Voilá.

Coming up – Swedish semlor and the Danish counterpart fastelavnsbollen. That would mean carnival buns.

Skriv et svar

