Fastelavnsboller

20140218-200652.jpg

“Er du hjemme i eftermiddag?” stod der i en besked jeg fik i morges. Det var jeg. Og damen bag beskeden forlangte, godtnok indirekte haha, fastelavnsboller. Så hu-hej. Normalt ville jeg nok komme chokolade, knuste makroner eller noget mere hejs i dem sammen med syltetøj og creme, men makroner havde jeg ingen af, og jeg gad ikke hakke chokolade, og sådan skal det også være nogen gange.

Jeg arbejder stadig på at tilintetgøre den pulver-creme, som jeg også brugte til cronut’terne – men btw: husk husk husk at drysse pulveret ned i væsken. Ellers får man klumpecreme. Adr. Fordi cremen skulle bages lavede jeg den tykkere end anvist på æsken. Og syltetøjet fik en skefuld kartoffelmel, så den blev mere bagefast og ikke flød ud.

Og som sædvanlig lavede jeg en miniportion, men nybagt er nu engang bedst. Og så forspiser man sig heller ikke.

Fastelavnsboller:

6 stk

10 g gær
1/2 dl mælk
130 g mel
1 tsk sukker
1 knsp fint salt
40 g smør
1 æg

Desuden:
Kagecreme
Syltetøj (m/ kartoffelmel rørt i)

Smør
Flormelis, kakao
Krymmel

Lun mælken, opløs gæren deri. Tilsæt de øvrige ingredienser, hold lidt mel tilbage. Ælt, ælt og ælt (jeg satte røremaskinen i gang og spiste min morgenmad imens). Når dejen er æltet skal den hæve til dobbelt størrelse.

Når den er hævet ruller du dejen ud i et rektangel ca. 35×25. Skær dejen i 6 firkanter, læg en klat fyld på midten og luk først hjørnerne, så siderne og put det sammen. Lad hæve til dobbelt størrelse igen og bag ved 210 grader i 12-15 minutter.

Smelt lidt smør og pensæ på bollerne straks de er ude af ovnen. Når de er afkølede rører du glasur og drysser med krymmel, hvis du vil.

Classic carnival buns:

6 buns

10 g yeast
1/2 dl milk
130 g flour
1 tsp sugar
1 pinch fine salt
40 g butter
1 egg

And:
Custard
Raspberry marmelade (if not bought as suitable for baking, stir some potato flour in it)

Butter
Icing sugar, cocoa
Sprinkles

Warm the milk a bit, add yeast and make sure it’s dissolved. Add all other ingredients, hold some flour back. Knead for some time (I turned on my food mixer and ate my breakfast). Let it rest until the size has doubled.

Roll the dough  into a rectangle with the size 35×25 cm. Cut it into 6 pieces and put about 1 tsp filling on each bun before you gather the sides. Lay the buns with gathering towards the baking sheet and let them rest until the size had doubled. Bake them for 12-15 minutes at 210 degrees.

As soon as they get out of the oven, then meet some butter and apply it onto the still hot buns. Wen they have cooled, make the icing and if you like decorate with sprinkles.

 

20140218-200619.jpg

20140218-200626.jpg

20140218-200632.jpg

One response to “Fastelavnsboller

Skriv et svar

